MKB en geld uitgeven, dat is best moeilijk!

Regelmatig kom ik in organisaties en ben ik in gesprek met directeuren of directies.
Vaak gaan de gesprekken over de moeilijke tijd vandaag de dag … prijzen staan onder druk, de omzet stagneert en zou men niet ‘snel’ een communicatiemiddel kunnen inzetten om het schip te keren?

In het verleden immers was men gewend dat het (soms) even niet mee zat met de vooruitzichten maar nu blijft de stagnerende omzet hen wel lang parten spelen.
Ze hebben al drie keer zo goed hun best gedaan, acties ingezet en prijzen verlaagd. Ook geven ze bijna net zoveel geld uit aan communicatie naar buiten dan voorheen… nu lijkt het echter niet veel resultaat te hebben. “Wat moeten we toch doen?”

Daar waar de multinationals geld gereserveerd hebben voor moeilijker tijden en men dit anticyclisch structureel inzet om gezien te worden, verstart men in algemeen in het MKB, bang gemaakt door mindere omzetten en berichtgeving in de media.

Volgens mij hét tijdstip om actie te ondernemen.
Door goede vragen te stellen in de organisatie en vervolgens visie ontwikkelen en focus kiezen. Daarna een creatief en intern gedragen concept ontwikkelen om zo het verschil te kunnen maken in de buitenwereld.

Dit vraagt dus niet om een ‘snel middel’ of om ‘enkel de prijs te verlagen’ maar om jezelf vragen te laten stellen. “Wie ben ik/Wie zijn wij?” “Waarom ben ik er/Waarom zijn we er?” en vooral ook: “Waar willen we naar toe?”
Een traject wat niet meteen geld op gaat leveren maar pas op langere termijn. Een uitgave die mogelijk meer kost dan men zelf begroot had. Een lange termijn beleid in plaats van een ad-hoc middel. Het tevens betrekken van medewerkers en klanten bij de toekomst van je organisatie is een must. Vervolgens kiezen (visie/focus/strategie) om gekozen te worden door je (nieuwe) klanten.

Een veel gehoord antwoord op een voorstel voor een toegespitst plan van aanpak is: “Geweldig plan, hiermee zouden we echt het verschil kunnen maken, maar we hebben daar nu niet echt het geld voor!”

Mijn logische vraag is dan: “Wanneer denkt u dan dit geld wel te hebben”?
Meestal is het dan even stil. Men is opgevoed en opgegroeid met ‘eerst verdienen dan uitgeven’ en ‘het is ons altijd nog gelukt’…
Tijden veranderen en echt iets structureel doen om het verschil te maken gaat je helpen. De goedkoopste ‘moeten’ zijn en dan niets verdienen is geen optie!
Het eigen referentiekader weerhoudt je vaak van het zetten van innovatieve stappen.

Nu is de tijd, durf te investeren .. en verdien je investering dubbel en dwars terug!

Paul_03082013_16_small
Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer
P Projects Mensen maken het Merk

7 gedachtes over “MKB en geld uitgeven, dat is best moeilijk!

  1. Hallo Rob, helemaal waar …. aandacht geven binnen de organisatie hieraan is een eerste vereiste. Wanneer men echter mensen van buiten de organisatie in wil schakelen om e.e.a. helder te krijgen gaat het meestal OOK om investeren in GELD! Dit ligt vaak gevoelig, zeker wanneer er minder binnen komt en men niet altijd met strategie bezig was (Het Waarom) maar met hard werken en een product of dienst verkopen (Het Wat en Hoe)!

  2. Klopt, maar dat zijn toch geen megabedragen? Als een bedrijf dat er niet voor over heeft is of de nood nog niet hoog genoeg of heeft men onvoldoende vertrouwen in de geboden oplossing lijkt me. Waarschijnlijk doel je op dat laatste met “durf te investeren”? Volgens mij heeft het meer met de noodzaak zien te maken dan met durf. Maar goed, dat kun jij beter inschatten. Succes, Paul!

  3. Och, ik schreef onderstaande commentaar in een LinkedIngroep maar die hoort natuurlijk hier thuis….:
    Volgens mij draait alles om authenticiteit / jezelf zijn. Ook als bedrijf.
    En dat is waar Paul een kei in is met zijn bijzondere werkwijze: de authenticiteit, het eigen DNA, het eigene van een bedrijf, het bijzondere (of hoe je het ook noemen wilt) eruit krijgen en zichtbaar maken. Ook letterlijk naar buiten toe.
    Als je je als bedrijf daar bewust van bent, kun je dat uitstralen en komt de omzet vanzelf. Dan klopt alles.
    Wat ik om mij heen zie is dat deze bewustwording er best vaak niet is in het MKB (en best begrijpelijk in deze moeilijke tijden).
    Je door iemand laten helpen om dit helder te krijgen, is een uitstekende investering die zeker gaat renderen. Dat is mijn overtuiging en ervaring.
    Misschien vertel ik het niet helemaal zoals gebruikelijk is in bedrijfstermen maar ja, that’s me…

  4. @Paul, een goede weergave van de huidige werkelijkheid. Laatst vernam ik van een bestuurslid van MKB Midden Nederland dat slechts 5% van de MKB ondernemers beweegt. Of wel 95% niet!
    Wat mij daarin bevreemd is, dat ondernemerschap staat voor kansen in de markt zien, het nemen van initiatief en van risico’s. Inmiddels is De Nieuwe Tijd al weer ruim vijf jaar een feit. Dus kom op ondernemers, durf weer te ondernemen! Toon lef en zoek eventueel hulp. Maar stilzitten is de slechtste investering die je kunt doen, want uiteindelijk zal dat een desinvestering van je onderneming betekenen…

    • @Gerard Helemaal waar! Het is echter erg moeilijk om ondernemers te bewegen om anti-cyclisch te investeren. Daar waar men weinig of niet aandacht heeft gehad in het verleden -toen er meer geld verdiend werd- om geld uit te geven aan je onderscheidenheid en je boodschap. Is dat nu nog lastiger wanneer je bent opgegroeid met ‘niet meer geld uitgeven dan je hebt’…. Nu met MINDER inkomsten MEER geld uit geven aan ‘Wie je bent?’, ‘Waarom je bestaat?’ en ‘Hoe je jezelf onderscheid?’. Het is heel dankbaar -en dat kan ook gefaseerd- om met ondernemers deze stap te maken en met hen samen te werken hierin! Ik durf te stellen dat men ‘de investering’ er dubbel en dwars uit gaat halen …. maarrrr dan moet je wel durven!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s